عرضه رادئون 6970 و 6950: رقابتی جدید در بازار سخت افزار بازی
       پورتال تخصصی برترین های آی تی
تاریخ : 24 / 9 / 1389
نویسنده : حامد.ح


بعد از حدودا یک سال، AMD تصمیم گرفته محصولات گرافیکی سطح بالایش را هم نو سازی کند. نقطه اوج امروز شرح دو خبر بود. یکی خوب و دیگری بد! خبر خوب این بود که ما بلاخره با جانشین HD 5870 آشنا شدیم. ویژگی های این جانشین جدید که 6970 نام دارد؛ مدیریت مصرف انرژی بهتر و بهبود هایی در زمینه Tessellation می باشد. هر چند عملکرد بالاتر رفته اما قیمت پایین تر آمده و برای این کارت حدود 369 دلار خواهد بود.

 

اما خبر بد این است که از نظر قدرت محض کارت گرافیکی، به نظر نمی رسد که این سری جدید همان قدرتی را داشته باشد که از آن انتظار می رفت. یعنی در نسل جدید GPU های سطح بالا، کارت های مبتنی بر HD 6970 فقط 1536 پردازنده جریانی را با فرکانس 880 مگاهرتز و 2 گیگابایت حافظه GDDR 5 را ارائه خواهند داد. فرکانس این حافظه 5.5 گیگاهرتز و پهنای باند آن 176 گیگابایت بر ثانیه است. از شریک این کارت یعنی 6950 هم انتظار قیمتی در حدود 299 دلار می رود. بعضی می گویند: این کارت مجرم است چون قیمت کم تر را قربانی سرعت کلاک کرده است. یعنی باید از سرعت کلاک کم تر از 800 مگاهرتز و فقط 1408 پردازنده جریانی استفاده کنید. البته چیزی که بین این دو کارت مشترک است؛ استفاده از قابلیت Dual Bios می باشد که به گیک ها اجازه می دهد که بعضی قابلیت های جانبی را که البته توسط گارانتی پشتیبانی نمی شوند؛ در کارت های خود فعال کنند و بدین وسیله عملکرد کارت های خود را بالاتر ببرند. در واقع اگر چیزی به طور وخیمی خراب شد قابلیت Dual Bios اجازه می دهد که با استفاده از بایوس پشتیبان بتوانید آن را به حالت روز اولش برگردانید.

 

البته تمام چیز هایی که در بالا خواندید، معنی ضعیف بودن این کارت ها را نمی دهند بلکه مساله اینجاست که پیشرفت و جهشی که از نسل جدید انتظار می رفت؛ در آن وجود ندارد.

اگر بحران مالی جدیدی شکل گرفته که ما از آن بی خبر هستیم و جهان هم از آن بی خبر است؛ احتمالا حق با AMD می باشد. اما در شرایط کنونی بسیاری از این که "ای ام دی کارایی را قربانی قیمت کرده" تعجب کرده اند. این شرکت باید حتما با کارت های جدید انویدیا، یعنی GTX 580 و 570 رو به رو شود و با این اوضاع باید منتظر ماند و دید آیا سری جدید هم مانند نسل طلایی 5xxx می توانند بر انویدیا چیره شوند یا خیر. شما چه فکر می کنید؟

 

-بررسی تخصصی این کارت را می توانید در لینک های زیر بخوانید (به انگلیسی).

HardOCP - AnandTech - Guru3D - Hot Hardware


 

منبع : http://www.narenji.ir

 

 



|
امتیاز مطلب : 72
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
موضوعات مرتبط: اخبار آی تی , سخت افزار , ,
برچسب‌ها: رادئون , 6970 , 6950 , جدید , بازار , سخت افزار , بازی , radeon , Amd , Ati , vga , کارت گرافیک ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
این وبلاگ روزانه جدیدترین مطالب را از برترین سایتها و وبلاگهای فارسی زبان که در زمینه آی تی و موضوعات مرتبط با آن فعالیت میکنند را دریافت کرده و منتشر می کند .